Internets påverkan på svensk journalism

Journalismen i Sverige har påverkats kraftigt av olika sajter på nätet som kallar sig för nyhetstidningar, men som i själva verket sprider vinklad information eller propaganda. Många av dem är dessutom främlingsfientliga, och har som största mål att få människor att misstro andra enbart på grund av deras religiösa tillhörighet eller hudfärg. Många webbtidningar saknar helt ansvarig utgivare, och detta är inte korrekt enligt de pressetiska reglerna och yttrandefrihetsgrundlagen som vi har i Sverige. Många sajter har politiska motiv, och det strider mot en öppen och objektiv nyhetsrapportering som länge funnits i vårt avlånga land. Internet har gett möjlighet till gemene man att starta en egen nyhetssida, och det kan vara farligt, särskilt om läsaren inte gör en källgranskning.

Nyheter förlorar också sin legitimitet när det finns ett stort antal nyheter som inte stämmer. Då misstror allmänheten nyhetsrapportering över lag, och detta skadar de som är seriösa. Andra områden som påverkat nyhetsrapportering i Sverige är påtvingade annonser och artiklar som kräver prenumerationer. Detta är något som många läsare stör sig på, men i det stora hela handlar det om finansiering. Internet har öppnat möjligheter till många olika sätt att tjäna pengar på journalism, och tack vare att yrket behöver mer intäkter nu än någonsin är det inte heller konstigt att reklam används flitigare. Internet har alltså påverkat den svenska journalismen på flera olika fronter, och det är en helt ny era av digital nyhetsrapportering som vi ser idag.

Digital nyhetsrapportering

Vi svenskar brukade läsa tidningar när vi ville veta om vår omvärld och om händelser som skett runtom i världen, men numera finns nyheterna i din smartphone, i surfplattan eller i datorn. Journalismen har blivit tvungen att anpassa sig till en mer digitaliserad värld, och nyheterna ges numera ut på nätet i realtid. Detta innebär också att nyhetsrapporteringen har blivit snabbare och bättre på att informera om händelser, och tack vare att ögonvittnen har möjlighet att filma och spela in händelser med sina bärbara enheter dröjer det inte länge innan nyheten når läsaren. Internetuppkopplingarna har också blivit mycket snabbare, och detta innebär snabbare uppladdningar av videofiler som förr i tiden kunde ta flera timmar.

Journalismens utmaningar i en digital tidsålder

Som du säkert vet har exempelvis Metro lanserat något de kallar för viralgranskaren, och syftet med detta är att påpeka vikten av källkritik. I dagsläget delar människor saker på sociala medier hela tiden, och oftast utan att kontrollera källan. Ibland kan det cirkulera bilder på barn som försvunnit, men hur vet du som läsare att detta stämmer? Detta är en av de största utmaningarna som journalismen står inför idag, och spridandet av så kallade “fake news” har blivit allt vanligare. Sociala medier har också blivit en slags arena för nyhetsrapportering, och detta är något som seriös journalism inte vill beblanda sig med. En viktig aspekt av nyhetsrapportering idag är just objektivitet och ärlighet, och framförallt att vara politiskt neutral.

Utmaningarna av modern teknik

Vi människor konsumerar nyheter på nya sätt idag, och det är allt vanligare att vi läser nättidningar via våra bärbara enheter. Vi kanske kollar på något klipp då och då, men huvudrubrikerna är det vi fastnar för. Det är viktigare än någonsin att locka läsarna att välja nyheter som är lättillgängliga och lättlästa med mobila enheter, och även här har nyhetsbyråer fått nya utmaningar. Nu gäller det att mobilanpassa så mycket innehåll som möjligt, och det i sin tur lockar till sig fler läsare. Reklamkampanjer har också flyttats till nätet, och numera kan du hitta dem på sociala medier som Instagram, YouTube och Facebook. En ytterligare utmaning är att nätet möjliggör för snabba nyheter, och då måste man hinna före.

Sammanfattning

Den svenska journalismen har flera utmaningar framför sig idag, och några av dem är falska nyheter, lättillgängliga nyheter, spridandet av objektiva och ärliga artiklar samt den moderna tekniken som kräver nya sätt att erbjuda läsarna innehåll. Internet är på många sätt ett fantastiskt verktyg, men det har tvingat flera branscher att tänka om gällande sin marknadsföring, prenumerationer och innehåll. Digitalt innehåll är snabbt och dyker upp i realtid, och detta är något som journalismen och nyhetsbyråer konstant får kämpa med. Vem som hinner först ut med en nyhet idag är mycket mer relevant än någonsin, och tack vare att gemene man kan rapportera om händelser med mobila enheter och sociala medier finns det verkligen mycket att bita i när det kommer till dagens journalism.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *